Monday 14 May 2012

Bubur Nasi

Bubur Nasi
Anakanda,

Teruja sungguh bonda setiap kali mengenang kisah membesarkan anakanda. Bila anakanda berusia setahun lebih anakanda amat menggemari bubur nasi. Saban hari ayahanda akan membeli bubur nasi untuk anakanda. Kebetulan pula ketika itu bulan Ramadhan. Bila hujung minggu ayahanda akan mengambil bubur nasi di surau yang disediakan oleh pihak surau. Berselera sungguh anakanda makan. Kebiasaanya anakanda akan makan sehingga licin sebekas plastik bubur tersebut. Hanya tinggal sayur, bawang goreng dan hirisan daun hiasan.

Ayahanda juga penggemar bubur nasi. Pernah sekali ayahanda menjemput teman sekolahnya, P. Lang Najmi untuk berbuka di rumah. Bila dihidang, dengan bangganya ayahanda berkata "makan, bini aku masak ni". Lantas di jawab oleh P.Lang Najmi, patutlah macam style kita (kami senegeri). 

Bonda belajar membuat bubur nasi dari Cik Akma, rakan sepejabat bonda. Kini sudah bergelar pendidik. Dari beliaulah bonda mendapat tunjuk ajar memasak bubur lambuk. 

Resepi: Bubur Nasi
Inspirasi: K Sha MCM
Sumber: Suri Hazel

Bahan-bahan
1 cawan beras (untuk hidangan 3-4 orang)
Air
Halia
Bawang merah
Bawang putih
Ikan bilis 
Kiub ikan bilis 
Daging
Udang
Sedikit lada hitam
Sedikit lada sulah
Garam
Cili merah dan daun ketumbar / daun sup / daun bawang untuk hiasan

Caranya
1. Bersihkan beras. Masukkan 4 cawan air - biar sehingga nasi menjadi lembik, perlu ditambah air sentiasa sehingga ia menjadi bubur (ia mengambil masa hampir 1 jam untuk menjadi bubur)
2. Masukkan halia, bawang merah, ikan bilis yang telah dikisar.
3. Perisakan dengan garam, lada dan kiub ikan bilis
4. Masukkan daging dan udang.
5. Siap untuk di makan

Sedap dimakan bersama telur dadar dan keropok goreng


No comments:

Post a Comment