Monday 21 May 2012

Sambal Tumis Ikan Bawal


Anakanda,

Ikan bawal adalah ikan mewah bagi bonda dan keluarga suatu ketika dulu. Ikan ini lebih mahal dari ikan kembung, selar dan kerisi yang biasa dibeli oleh nenda. Seingat bonda, nenda suka memasak kari ikan bawal, mungkin kerana berkuah maka lebih ramai dapat merasa ikan ini. Sekali sekala dapat menjamah ikan ini amat terasa nikmatnya. Maklumlah, zaman kecil bonda penuh kepayahan.

Suatu malam bonda mencuba resepi kawan maya bonda, pemilik blog Bicara Kak Noor. Bonda olah sedikit sebanyak untuk disesuaikan dengan bahan-bahan yang ada. Bonda gunakan ikan bawal. Wah, berselera sekali bonda lihat anakanda makan bersama ayahanda. Bonda dapati anakanda memang lebih berselera sekiranya dihidangkan masakan berasaskan sumber lautan terutama ikan dan udang. Syukurlah sayang di atas rezeki yang diberikan-Nya.

RESEPI: Sambal Tumis Ikan

SUMBER: Bicara Kak Noor 

Bahan2nya
Beberapa keping kepala ikan dibersihkan digaul garam dan kunyit dan digoreng - bonda ganti dengan ikan bawal
3 sudu cili kisar * kak Noor memang stanbye cili kisar dalam esbok tak pernah putus hehe
5 batang serai *
5 ulas bawang merah *
3 ulas bawang putih *
1 inci kunyit hidup * yg serbuk pun ok ambil secubit lah
1 biji buah tomato *
sedikit sos tomato,garam,gula dan kicap manis sedikit


Cara masak
Mesinkan bahan2 bertanda * sehingga halus
Panaskan kuali masukan sedikit minyak dan tumislah bahan mesin sehingga wangi, kalau terlalu pekat masukan sedikit air dan masaklah sehingga cili betul2 masak,masukan sos tomato * utk gantikan asam jawa,garam,gula dan kicap manis,kalau suka berkuah tambah lah air,lepas tu masukan kepala ikan yang digoreng tadi,golek2an kejab dah boleh angkat lah

Sayang,
Bonda

No comments:

Post a Comment