Tuesday 1 May 2012

Pulut Mangga Bersos Santan



Anakanda,

Kali pertama bonda menjamah pulut mangga ialah ketika bonda masih di sekolah menengah. Ketika itu bonda dan beberapa orang kawan menumpang tidur di rumah sahabat bonda, Untie Nina di sebuah kampung di utara tanah air. Sungguh indah kampung itu, dikelilingi sawah padi anakanda. 

Sebelum bonda dan rakan-rakan keluar rumah untuk ke pekan AS, kami dijamu dengan pulut mangga oleh ibu Untie Nina. Bonda rasa agak teragak-agak untuk menjamahnya kerana tidak pernah melihat hidangan sebegitu rupa. Namun itu adalah makanan istimewa yang digemari masyarakat tempatan. Bonda hanya mampu menjamah sedikit sahaja kerana tidak lalu. Itulah kali pertama dan terakhir bonda menjamah pulut mangga.

Sehinggalah baru-baru ini bonda kepingin menjamah pulut mangga. Lalu, bonda cuba mencari resepi dan akhirnya bonda terjumpa resepi ini di majalah Rasa versi online. Namun, bonda tersilap kerana menyangka pulutnya hanya perlu ditanak seperti menyediakan pulut durian. Rupanya lebih sedap sekiranya pulut ini dikukus. Walaupun begitu, bonda merasa puas kerana mampu menyediakan sendiri hidangan ini. Anakanda pun nampaknya berselera walaupun hanya menjamah pulut. 

Pulut Mangga Bersos Santan
Sumber: Majalah Rasa

Bahan-bahan:
2 biji mangga masak - dihiris
1/2kg pulut

Sos Santan:
1 biji kelapa - diambil santan putihnya
50gm gula pasir - dimasak sehingga pekat untuk dijadikan sirap
1 sudu makan tepung ubi
Secubit garam

Cara memasak:
1. Basuh beras pulut bersih dan kukus di dalam Pengukus FABER hingga masak. Ketepikan. - bonda tanak
2. Masak santan bersama tepung ubi, gula dan juga sedikit garam. Kacau rata.
3. Letakkan pulut yang sudah masak di atas pinggan dan ratakan.
4. Hidangkan bersama sos santan dan juga hirisan mangga.
5. Sedia dinikmati.

Sayang,
Bonda 

No comments:

Post a Comment